Zero-emissiezones in Nederland: impact, verplichtingen en strategische kansen voor logistieke bedrijven
Steeds meer Nederlandse steden voeren zero-emissiezones in. In deze zero-emissiezones hebben vervuilende voertuigen geen toegang meer. Dit heeft impact op de hele logistieke sector. Denk hierbij aan extra kosten en strengere wet- en regelgeving. Alleen door hier vooraf rekening mee te houden, bewegen bedrijven soepel mee met de nieuwe regelgeving. Gelukkig zijn zero-emissiezones niet alleen een verplichting. Ze bieden namelijk ook strategische kansen. Speelt uw bedrijf slim in op deze transitie? Dan behaalt u voordelen tegenover uw concurrenten. Daarbij bespaart het op de lange termijn kosten, én opereert uw bedrijf duurzamer.
Benieuwd hoe uw transportbedrijf zich kan aanpassen en zelfs kan profiteren van zero-emissiezones? Lees dan snel verder.
Dit artikel in 30 seconden
- Steeds meer steden weren diesel- en benzinevoertuigen uit stadscentra. Logistieke bedrijven doen er verstandig aan zich vooraf goed voor te bereiden, om zo boetes, operationele verstoringen en extra kosten te voorkomen.
- Zero-emissiezones worden ingevoerd om:
- CO₂-uitstoot te verlagen;
- De luchtkwaliteit te verbeteren;
- Bedrijven te dwingen te verduurzamen.
- In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht gelden vanaf 1 januari 2025 strengere regels voor de logistieke sector. Alleen emissievrije vracht- en bestelwagens mogen de binnenstad in. Voor sommige (bestaande) voertuigen geldt een overgangsregeling. Vanaf 2030 wordt echter enkel uitstootvrij vervoer toegelaten.
- Transportbedrijven moeten investeren in elektrische of waterstofvoertuigen. De hoge aanschafkosten vormen een uitdaging, maar subsidies en fiscale voordelen maken de overstap aantrekkelijker.
- Efficiënte stadsdistributie vraagt om slimme oplossingen. Logistieke hubs aan de rand van de stad verminderen stilstand en verbeteren leveringen. Samenwerkingen binnen de sector verlagen kosten en zorgen voor een betere benutting van ritten.
- Slimme routeplanning helpt bedrijven om de impact van actieradiusbeperkingen en laadtijden te minimaliseren. Realtime data en integratie met telematicaproviders maken leveringen efficiënter.
- TIMOCOM biedt routeoptimalisatie en transportkostenberekening met de Road Freight Marketplace. Dit helpt bedrijven om slimmer te plannen en onnodige kosten te voorkomen.
- Benieuwd naar het vrachtbeursplatform van TIMOCOM? Vraag dan nu een gratis demo aan, of neem contact op via:
- 📞 +49 211 88 26 88 26
- 📧 sales.nl@timocom.com
- Benieuwd naar het vrachtbeursplatform van TIMOCOM? Vraag dan nu een gratis demo aan, of neem contact op via:
- Zero-emissiezones zijn niet alleen een verplichting, maar ook een kans. Wie nu investeert in duurzame logistiek, blijft concurrerend en toekomstbestendig.
Zero-emissie en de veranderende logistiek
Ook Nederland voert zero-emissiezones in. Steden stellen steeds strengere eisen aan voertuigen die binnen de stadsgrenzen werkzaam zijn. Het gevolg? Vrachtwagens en bestelwagens die schadelijke stoffen uitstoten, krijgen per uiterlijk 2028 geen toegang meer tot steden en hun centra.
Waarom worden zero-emissiezones ingevoerd?
Zero-emissiezones worden ingevoerd vanwege verscheidene redenen. De belangrijksten hiervan zijn:
- Co2-reductie.
- Nederland beperkt zo de uitstoot van schadelijke gassen. Hiermee behalen ze Europese klimaatdoelen.
- Verbetering van luchtkwaliteit.
- Fijnstof en stikstof zijn schadelijk voor wie het inademt. Zero-emissiezones verbeteren de volksgezondheid, omdat ze de concentratie van deze schadelijke stoffen verlagen.
- Strengere regelgeving.
- Nationale én Europese wet- en regelgeving dwingen bedrijven om te verduurzamen. Daarom zet Nederland stappen richting een groenere toekomst.
Daarbij past het invoeren van zero-emissiezones binnen de bredere doelen van de European Green Deal. Het doel van deze EU-strategie is om Europa in 2050 klimaatneutraal te maken. Transport speelt hierin een sleutelrol. Deze sector is namelijk verantwoordelijk voor een groot deel van de CO2-uitstoot in Europa. Daarom merken transportbedrijven veel van de strengere milieunormen.
Het belang van goede voorbereiding
De impact van deze zero-emissiezones is erg groot. Het is daarom belangrijk dat logistieke bedrijven op tijd inspelen op de veranderingen. Doet een bedrijf dit niet? Dan loopt het risico op:
- Hogere kosten, omdat ze subsidies voor emissievrije voertuigen mislopen.
- Boetes en restricties, want overtredingen leiden altijd tot financiële sancties.
- Operationele verstoringen, omdat leveringen in gevaar komen. Mag uw voertuig het stadscentrum niet meer in? Dan loopt u de levering mis.
Daarom is het vroegtijdig aanpassen van uw transportbedrijf cruciaal. Alleen zo waarborgt u de bedrijfscontinuïteit. Wilt u concurrentievoordeel behouden en voldoen aan toekomstige regelgeving? Investeer dan direct in elektrische of alternatieve voertuigen, routeoptimalisatie en slimme distributiestrategieën. Alleen zo blijft u de nadelen voor.
Drie belangrijke Nederlandse steden met zero-emissiezones
Sinds januari 2025 kennen de 30-40 grootste gemeenten in Nederland een zero-emissiezone. Dit betekent dat alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s toegang krijgen tot deze zones.
Zero-emissiezone in Amsterdam
De zero-emissiezone in Amsterdam is vanaf 1 januari 2025 ingegaan. De zone beslaat het centrum binnen de S100-stadsring. Sindsdien mogen in dit gebied enkel nog uitstootvrije bedrijfsbusjes en vrachtwagens rijden. Dit zijn dus elektrische voertuigen, of voertuigen die rijden op waterstof. Amsterdam heeft aangegeven dat de zero-emissiezone in 2028 zal worden uitgebreid naar het gebied binnen de hele ring A10.
Belangrijk om te weten, is dat personenauto’s voorlopig nog buiten de zero-emissiezones vallen. Voor hen blijven wel de milieuzones gelden.
Zero-emissiezone in Rotterdam
Ook in Rotterdam is de zero-emissiezone 1 januari 2025 ingegaan. Deze zone is in het gebied binnen de ring (de A20/A16). In Rotterdam zijn in dit gebied enkel emissievrije zakelijke bestelwagens en vrachtauto’s toegestaan. (Ze moeten dus aangedreven worden door elektriciteit of waterstof.) Niet-zero-emissie bestel- en vrachtauto’s zijn verboden in Rotterdam.
Binnen deze zero-emissiezone geldt wel een landelijke overgangsregeling. Of een vrachtauto onder de overgangsregeling valt, hangt af van een aantal factoren. Neem bijvoorbeeld Euro 5-bestelwagens. Deze mogen nog tot 2027 de zone in. Euro 6-bestelwagens tot 2028. Bepaalde voertuigen, zoals jonge Euro 6-vrachtwagens, zelfs tot 2030. Nadat deze termijnen zijn afgelopen worden echter alle diesel- en benzinevoertuigen voor goederenlogistiek uit de Rotterdamse binnenstad verbannen.
Zero-emissiezone in Utrecht
Utrecht kent ook een zero-emissiezone vanaf 1 januari 2025. In Utrecht houdt dit in dat het gehele centrum geen diesel of benzine bestelbussen en vrachtwagens meer toestaat. Tenzij het voertuig emissievrij is. Nieuwe bestelauto's (en vrachtwagens) die na 1 januari 2025 zijn geregistreerd (datum eerste toelating), mogen alleen de Utrechtse binnenstad in als ze emissievrij zijn.
Rijdt uw bedrijf met oude bestelauto's of vrachtwagens? Dan gelden er overgangsregels. Per 2028 moeten álle bestelauto’s uitstootvrij zijn. Per 2030 geldt dit ook voor alle vrachtwagens.
Steden met zero-emissiezones per provincie
Deze steden, verdeeld per provincie, kennen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone (indien andere startdatum staat dit aangegeven tussen haakjes):
Zero-emissiezones in Friesland
- Nog geen zero-emissiezones aangekondigd.
- Leeuwarden is in onderzoeksfase.
Zero-emissiezones in Groningen
- Gemeente Groningen (sinds 1 april 2025).
Zero-emissiezones in Drenthe
- Gemeente Assen
Zero-emissiezones in Overijssel
- Gemeente Deventer (01 januari 2028)
- Gemeente Enschede (01 juli 2025)
- Gemeente Zwolle
Zero-emissiezones in Gelderland
- Gemeente Apeldoorn (1 januari 2030)
- Gemeente Arnhem (1 juli 2026)
- Gemeente Ede (1 januari 2030)
- Gemeente Nijmegen
Zero-emissiezones in Utrecht
- Gemeente Utrecht
- Gemeente Amersfoort
Zero-emissiezones in Flevoland
- Gemeente Almere (1 januari 2028)
Zero-emissiezones in Noord-Holland
- Gemeente Amsterdam
- Gemeente Haarlem (1 juli 2025)
- Gemeente Haarlemmermeer en Schiphol (1 juli 2026)
- Gemeente Hilversum (1 januari 2027, nog niet definitief besloten)
- Gemeente Zaanstad/Zaandam (1 januari 2030)
Zero-emissiezones in Zuid-Holland
- Gemeente Alphen aan den Rijn (1 juli 2026)
- Gemeente Delft
- Gemeente Den Haag
- Gemeente Dordrecht (1 januari 2026)
- Gemeente Gouda
- Gemeente Leiden
- Gemeente Rotterdam
- Gemeente Schiedam (2026, nog niet definitief besloten)
Zero-emissiezones in Zeeland
- Geen zero-emissiezones aangekondigd nog
Zero-emissiezones in Noord-Brabant
- Gemeente Eindhoven
- Gemeente Den Bosch (1 maart 2025)
- Gemeente Tilburg
- Gemeente Breda (1 januari 2029)
Zero-emissiezones in Limburg
- Gemeente Maastricht
- Gemeente Venlo (1 januari 2027)
Ontheffing aanvragen voor zero-emissiezones
Het is belangrijk om te weten dat niet alle voertuigen per direct aan de zero-emissie-eisen hoeven te voldoen. Soms is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen. Valt uw voertuig bijvoorbeeld over een overgangsregeling? Of zijn er specifieke uitzonderingen (denk aan zwaar materieel of voertuigen van hulpdiensten) dan kunt u ontheffing aanvragen. De regels voor een ontheffing verschillen per gemeente. Is het voor uw bedrijf nog niet direct mogelijk om over te stappen op emissievrije voertuigen? Dan kunt u in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht een tijdelijke ontheffing aanvragen.
Meer weten? Controleer altijd de voorwaarden via gemeentelijke websites of platforms, zoals OpwegnaarZES.nl.
Verplichtingen en aanpassingen voor wagenparken
Zero-emissiezones vragen om investeringen van transportbedrijven in hun wagenparken. Bedrijven moeten namelijk hun diesel- en benzinevrachtwagens en -busjes op tijd vervangen. Ze mogen in plaats van vervuilende voertuigen nieuwe voertuigen aanschaffen, zoals elektrische busjes of voertuigen die rijden op waterstof.
Gelukkig biedt de Nederlandse overheid subsidies en regelingen om de kosten te beheersen. Neem bijvoorbeeld de aanschafsubsidies voor zero-emissietrucks en bestelwagens (AanZET).
Investeren in elektrische vrachtwagens en voertuigen
De grootste investering voor logistieke bedrijven in de transitie naar zero-emissiezones, is de aanschaf van elektrische vrachtwagens. De aanschafkosten liggen namelijk aanzienlijk hoger dan die van een conventioneel dieselvoertuig. De prijs wordt hoog vanwege de prijs van batterijen, en de nog beperkte productiecapaciteit van emissievrije trucks. Ook brengt de aanleg van laadinfrastructuur kosten met zich mee.
Neem bijvoorbeeld het feit dat elektrische trucks en busjes voldoende laadcapaciteit moeten hebben om de juiste actieradius af te leggen. Hier zijn laadpunten nodig, zoals bij bijvoorbeeld het distributiecentrum of magazijn. Ook moet er gebruik worden gemaakt van publieke laadpalen in de stad zelf.
Meer weten over de investering in elektrische vrachtwagens en de overstap? Lees dan ons blogbericht over elektrische vrachtwagens en ontdek of ze werkelijk rendabel zijn.
Uitdagingen van zero-emissiezones en praktische oplossingen
Veel logistieke bedrijven staan voor grote veranderingen. Dit komt doordat de aanschaf van emissievrije voertuigen, de aanleg van laadinfrastructuur en de aanpassing van logistieke processen om aanzienlijke investeringen vragen. Dit schrikt bedrijven af. Met name kleinere transporteurs met beperkte budgetten.
De obstakels lijken misschien hoog, maar met goede voorbereiding valt dit mee. Zodra de initiële investering in voertuigen, een geschikte laadinfrastructuur en routeoptimalisatie (software) is gedaan, profiteert uw bedrijf ook van voordelen. Door op tijd te investeren, en slimme keuzes te maken, wordt de overstap beheersbaar en uiteindelijk zelfs winstgevend.
Logistieke hubs aan de rand van steden met zero-emissiezones
Een van de effectiefste oplossingen is het gebruikmaken van logistieke hubs. Zet deze aan de rand van stedelijke gebieden, zodat grote trucks goederen daar af kunnen zetten. Vervolgens nemen kleinere, elektrische voertuigen (of zelfs cargo-bikes) de laatste distributie binnen de stad over. Zo verlaagt u niet alleen de CO2-uitstoot, maar beperkt u ook andere logistieke uitdagingen, zoals verkeerscongestie (files en verkeersdrukte).
Als alle transportbedrijven dit toepassen, verloopt het verkeer in de binnenstad soepeler. Elektrische voertuigen hebben namelijk maar een beperkte actieradius. Stilstand in druk verkeer zorgt ervoor dat er extra laadmomenten nodig zijn. Wanneer alle bedrijven op deze wijze werken, zal het hele vervoer schoner worden.
Samenwerken om efficiëntie te verbeteren
Een andere oplossing is door samen te werken met andere logistieke bedrijven. Bundel bijvoorbeeld de verzendingen en implementeer slimme routeplanning. Zo behoudt u de efficiency binnen de beperkingen van actieradius en laadtijd.
Of maak gebruik van gedeelde distributienetwerken. Zo bundelen transportbedrijven hun krachten en beladen ze de vrachtwagens optimaal.
Maak gebruik van slimme routeplanning
Routeplanning is essentieel voor ieder transportbedrijf. Al helemaal binnen zero-emissiezones. Zo helpt u de actieradiusbeperkingen van elektrische voertuigen te minimaliseren. Daarnaast helpt het de laadtijden optimaal te benutten. Realtime data-analyses helpen transportbedrijven om hun routes dynamisch aan te passen. Dit kan op basis van verkeersdrukte, maar ook op bijvoorbeeld beschikbare laadpunten of leveringsprioriteiten.
TIMOCOM’s routeoptimalisatie
Een voorbeeld is de routeoptimalisatiesoftware van TIMOCOM. Deze geavanceerde routeplanning (en kostenberekening) wordt aangeboden binnen onze vrachtbeurs. Dankzij deze functies is uw bedrijf in staat om routes efficiënt te plannen en kosten vooraf te berekenen. Het gevolg? Een transparante en efficiënte supply chain. De routeoptimalisatiesoftware van TIMOCOM integreert met 286 telematicaproviders, waardoor het nauwkeurige positie- en verzendgegevens ontvangt. Zo optimaliseert u processen nog beter.
Meer informatie? Ontdek hier alles over de Routes & Transportkosten module van TIMOCOM
Conclusie
Zero-emissiezones veranderen de logistieke sector ingrijpend. Diesel- en benzinevoertuigen worden uit stadscentra geweerd, waardoor transportbedrijven hun werkwijze moeten aanpassen. Wie te lang wacht, loopt het risico op hogere kosten, boetes en operationele beperkingen. Toch biedt deze transitie ook kansen. Door op tijd te investeren in emissievrije voertuigen, routeoptimalisatie en slimme distributiemodellen, blijft uw bedrijf niet alleen compliant, maar ook efficiënt en concurrerend. Denk aan lagere operationele kosten, fiscale voordelen en duurzamere stadsdistributie. Bovendien zorgt samenwerking binnen de keten voor efficiëntere leveringen en minder congestie.
De vraag is niet of u moet verduurzamen, maar hoe u dat het beste doet. Met de juiste strategie en technologische ondersteuning zet u vandaag al de eerste stap naar een emissievrije toekomst.
Tram Trinh Thanh
TIMOCOM Marketing Northern Europe, Benelux and UK